English visitor

The English version of this website is currently under construction. For information about our activities you can contact us at:

Email: info@servicebureau.nl
Telephone: +31 40 290 51 00

Thanks for your understanding.

Bart Jansen
Director

English visitor

The English version of this website is currently under construction. For information about our activities you can contact us at:

Email: info@servicebureau.nl
Telephone: +31 40 290 51 00

Thanks for your understanding.

Bart Jansen
Director

Cashback en de p van prijs in de marketingmix

Cashback- of refundacties kunnen zeer goed worden ingezet om bijvoorbeeld een nieuw product te introduceren. Waar moet u allemaal aan denken?

U staat voor de belangrijke taak een landelijk loyaliteitsprogramma op te zetten. Of u wilt een regionale actie opzetten om nieuwe klanten aan te trekken en meer producten te verkopen. Of u wilt klanten kennis laten maken met een nieuw product. Een cashback- of refundactie kan hierbij een perfecte campagne zijn om doel te bereiken.

Serie: Cashback- of refundcampagnes: de strategische bijdrage

Wij zetten in 4 artikelen de verschillende aspecten van de cashback- of refundcampagne op een rij. Bij een cashback- of refundcampagne geeft u de afnemer van uw product de mogelijkheid om een deel van het aankoopbedrag teruggestort te krijgen. Het is niet alleen een manier om mensen sneller tot aankoop over te laten gaan, het is eveneens een manier om bijvoorbeeld extra producten te verkopen doordat deze ook worden aangeboden op de website waar de cashback kan worden aangevraagd.

Nieuwe klanten aantrekken, een (nieuw) product promoten, crossselling bewerkstelligen, extra klantgegevens verzamelen, het kan allemaal via de cashback- of refundcampagne.

Cashback of refund: de P van prijs in de marketingmix

Wanneer u wilt bekijken of een cashback- of refundcampagne een goed instrument kan zijn, is er een voorwaarde die u hierbij mee moeten nemen:

De P van Prijs: hou vast aan uw imago

Als (trade) marketeer, brand manager, sales manager of marketingcommunicatiespecialist staat u regelmatig stil bij de marketingmix. Product, prijs, plaats, promotie en personeel. Al deze verschillende instrumenten zijn van invloed op het functioneren van de organisatie waar u werkt. We gaan nu geen uitgebreide marketingles geven, maar hier volgen wel in het kort een paar aspecten waar bij prijsbepaling aan gedacht moet worden. De juiste prijsstelling blijft, ook bij een cashback- of refundcampagne, van een niet te onderschatten belang.

Waar denkt u aan bij de prijsbepaling (en de bepaling van de hoogte van de refund)?

  • Kosten: de basis voor de prijsbepaling ligt in de kosten. Wat kost het om het product te kunnen maken? Welke basiskosten zijn daar verder nog aan gelieerd en moeten mee gecalculeerd worden? -        Consumentbudgetprofiel (afnemer of klant): voor wie is het en wat kan deze – gemiddeld – betalen?
  • Imago: welk imago heeft het product, merk of het bedrijf? (Medebepalend voor wat de consument ervoor wil betalen.)

Bij een cashbackactie krijgt een afnemer een deel van het aankoopbedrag teruggestort op zijn bankrekening. Veel Nederlanders maken daar graag (en regelmatig) gebruik van. Een cashback- of refundactie kan dus een manier zijn om de omzet te verhogen.

Ook op het moment dat u de refund of cashback als loyaliteit- of verkooptool inzet, is de prijsbepaling (en dus de hoogte van het cashbackbedrag) een belangrijk aandachtspunt. Kosten en het imago blijven van groot belang.  Pas dan kunt u bepalen tot welk bedrag u de refund kunt inzetten. U moet er geen geld bij hoeven te leggen. Ook de originele prijs moet geloofwaardig blijven. Door de cashbackcampagne maar een bepaalde tijd na aankoop te laten lopen, geeft u al een wat exclusiever gevoel aan de afnemer en hebt u de genoemde overwegingen al kunnen tackelen.

Prijspsychologie bij cashback

Zo komen we direct op de psychologie achter de cashback- of refundactie. Prijsbeleving is een psychologisch iets. We kennen de Action-formule. We kennen de Fat-Boy-formule. Of de formule van Ikea vs. die van Rivièra Maison. Bij de Action is alles lekker goedkoop en de consument koopt er meer dan nodig is. Fat Boy, tja, een klein lampje misschien is toch wel heel cool. Net als de Lazy Bag van Fat Boy. Daar spaart de consument graag voor. Hij is dan ook onder de indruk als hij een huis binnenkomt waar meerdere artikelen van het zeer herkenbare merk staan. De consument herkent ook Ikea – betaalbaar – en Rivièra Maison – sparen of goed verdienen. Tel daarbij op dat consumenten elkaar continu beïnvloeden en u voelt hoe belangrijk een goede prijsstelling en dus ook de refundhoogte is. De prijs straalt over op de merkbeleving. Het inzetten van cashback- en refundacties kan het positieve gevoel bij het merk of het bedrijf versterken. En dat is wat u graag wilt bewerkstelligen.

De cashback geeft aan dat u als bedrijf met de consument meedenkt, dat u de consument speciale kansen wilt geven en dat u ze een voordeel gunt. De consument koopt het product met plezier bij uw bedrijf en kijkt er graag nog eens rond als hij of zij iets uit dezelfde productcategorie nodig heeft. De prijsbeleving heeft dus niet alleen te maken met het product of artikel, maar ook met het imago van u als verkopende organisatie.

Bij het opstellen van een refund- of cashbackcampagne is het dus belangrijk om eerst, samen met deskundigen, de hoogte van de refund te bepalen. Gelet natuurlijk op de doelstellingen die u met de campagne wilt bereiken.

Read more:

Related articles

Gerelateerde artikelen