English visitor

The English version of this website is currently under construction. For information about our activities you can contact us at:

Email: info@servicebureau.nl
Telephone: +31 40 290 51 00

Thanks for your understanding.

Bart Jansen
Director

English visitor

The English version of this website is currently under construction. For information about our activities you can contact us at:

Email: info@servicebureau.nl
Telephone: +31 40 290 51 00

Thanks for your understanding.

Bart Jansen
Director

Een recall: wat is het en wat houdt het in?

SBJ legt u uit wat er bij een recall (het terugroepen van producten) allemaal komt kijken, en hoe u ervoor zorgt dat u een goed recallnoodplan opstelt.

Een recall: wat nu?

U kent de recallvoorbeelden wel uit het verleden: de Senseo van Philips waarbij het risico bestond dat verschillende onderdelen door de keuken gingen vliegen. Door kalk in een ventiel kon de druk in het apparaat niet weg. Philips besloot om miljoenen apparaten uit heel de wereld terug te laten komen. 

Klanten konden hiertoe een ontkalkingssetje aanvragen. Zij ontvingen daarna een doos waarin het apparaat retour kon worden gezonden. Philips verving de boiler in het apparaat, waarna de Senseo weer terug kon naar de klant. Een terugroepproject dat enkele weken duurde, en aardig wat geld kostte. Maar voorkomen is beter dan genezen natuurlijk.

Zo kennen we ook nog wel de loodhoudende verf op kinderspeelgoed van Mattel, die ook al die producten van over de hele wereld terugriep. Flessen rosé van de Lidl werden teruggeroepen omdat die een te hoge druk konden hebben, Peijnenburg haalde een partij ontbijtkoek uit de handel vanwege mogelijke metaaldeeltjes en Honig de pastasalade vanwege salmonella. En er zijn nog legio voorbeelden te noemen.

Recall: een grote klus met risico’s

Een hele klus een recall, helemaal als die landelijk moet worden uitgevoerd of zelfs over de landsgrenzen heen. Binnen een bepaalde tijd, liefst zo snel mogelijk. Het is dan schakelen geblazen. En daar is zoals gezegd, veel geld mee gemoeid. Denk aan de kosten van onderzoeken, van het terughalen van producten, het repareren en retour zenden of het mogelijk vernietigen. De kosten voor advertenties in de media (dat is sowieso verplicht als het om levensmiddelen gaat. U moet dan in meerdere dagbladen een aankondiging van de recall publiceren). De financiële last van een terugroepactie is echter nog altijd veel kleiner dan het verlies van vertrouwen in het bedrijf. Imagoverlies, klantenverlies en zelfs faillissement kan een gevolg zijn. Uit onderzoek is gebleken dat nog twee jaar na de ramp imagoproblemen kunnen bestaan.

SBJ heeft voor u een serie artikelen geschreven die u helpt bij het nadenken over of het opstellen van een recallplan. Want een plan klaar hebben liggen voor áls u het nodig hebt, is de eerste winst. Weten hoe u moet handelen en wie wanneer waar moet schakelen is daarbij de eerste stap. Natuurlijk is het de bedoeling dat een recallplan in de la kan blijven liggen, maar soms kunt u er toch mee te maken krijgen.

Recall: welke afdelingen schakelt u in?Omdat er verschillende schakels zijn binnen uw organisatie die hiermee te maken hebben, gaat u al die schakels erbij betrekken. In plaats van intern sleutelfiguren te benoemen, kunt u ook kiezen voor een externe recallpartner. Vanuit de ervaring die deze partij heeft en de contacten binnen de logistieke keten en verpakkingsindustrie, kan zo’n gespecialiseerde recallpartner snel met adequate oplossingen komen die passen binnen uw doelstellingen en bedrijfsformule. SBJ is zo’n partner met jarenlange ervaring op recallgebied, tot over de grenzen heen. Voor grotere organisaties en voor kleinere organisaties. In de serie artikelen die SBJ voor u heeft geschreven, gaat het o.a. over de eventuele imagoschade bij een recall en de aandachtspunten bij het opstellen van een recallplan.

Als u wilt weten wat SBJ specifiek voor u kan betekenen bij het op voorhand opstellen van een recallplan, of op het moment dat een recall nodig is, neem dan vrijblijvend contact op met Mariëlle Jansen op +31 (0)40 - 290 51 00 of mail naar Mariëlle. Zij gaat graag met u om tafel zitten om de risico’s en de recalloplossingen te bespreken.

Read more:

Related articles

Gerelateerde artikelen